Froukje

De Wageningse Froukje Durksz is het nieuwste talent van Stichting Jamesway. De 18-jarige Froukje speelt blokfluit, thin whistle en gitaar. Ze zong al voordat ze kon praten. Dat is niet gek, want ze komt uit een bijzonder muzikale familie waar de liefde voor muziek met de paplepel is ingegeven. Ze schrijft haar eigen liedjes en optreden is wat ze het liefste doet. Kort geleden nog in de voorstelling "The Famous" van Guus van Wolde in Cultura Ede. Daarnaast speelde ze in het schoolorkest. In het dagelijks leven studeert Froukje Beeldende Vaktherapie aan de HAN.

Doorbreken en beroemd worden is niet de ambitie, maar zich muzikaal ontwikkelen in de breedste zin is de goal voor het komende jaar. We gaan ons best doen en verheugen ons enorm op onze samenwerking. Succes Froukje!

Romano

Romano, geboren als jongste in een groot gezin en opgegroeid in Utrecht. Zijn opa speelde bugel bij de landmacht en zong in een koor, zijn vader was tamboer. Als jongste kreeg hij alle muzikale invloeden mee van zijn broer en zusters. Rock, Pop, Soul, Nederlandstalig enzovoort: alle genres in de breedste zin van het woord.

Als kind zijnde at hij tussen de middag snel zijn boterham op, om dan gelijk naar boven te gaan om op zijn pick-up naar plaatjes te luisteren, voor hij weer naar school moest. Zijn eerste bandje “The Rocky’s“ was in de zesde klas een feit. Het eerste echte optreden was op het schoolkamp.

Door de jaren heen waren er af en toe wat optredens en steeds meer kreeg hij de tip van: “Joh, met jouw stem moet je Country gaan zingen.” Het was niet in eerste instantie het genre waar hij aan dacht, maar heeft het advies toch opgevolgd en heeft veel optredens mogen doen met de band “Gunsmoke”. Daaruit voortvloeiend heeft hij het countrygenre echt omarmd, leuke jamsessies gedaan in Nashville en countrymuziek gebracht in diverse samenstellingen met onder andere Dave en Ed van Heel en Mano y Manu, met onder andere Bob en Andre Manusama. Na een break van vele jaren kwam hij in contact met Stichting Jamesway en er was direct een persoonlijke en vooral ook muzikale klik. Hij kijkt enorm uit naar de samenwerking met de stichting.

Romano is tevens de leadzanger van de CT Band waarmee hard gewerkt wordt aan het repertoire dat bestaat uit weloverwogen covers en eigen geschreven nummers. De CT Band hoopt medio 2022 klaar te zijn voor het verzorgen van optredens en het opnemen van een EP/CD.

Jeroen Fluit & Band

Op 22 september 2020 hebben Jeroen Fluit en de Stichting Jamesway een overeenkomst ondertekend en daarmee is Jeroen Fluit & Band ons nieuwste project. Vanwege Corona is de wijze van ondersteuning enigszins aangepast, maar met het enthousiasme van de jongens en de nodige flexibiliteit, zal de samenwerking vast en zeker voorspoedig verlopen.

Dit nieuwe project is tot stand gekomen doordat twee bandleden van Jeroen Fluit ons vorig talent, Walinda, hadden begeleid bij een on-line optreden voor Cultura te Ede. Jeroen en zijn Band hebben hun zaken al prima voor elkaar, waardoor de focus van de Stichting zal uitgaan naar het schrijven van nieuwe songs tezamen met Henk & Miranda Heikamp en het geven van praktische tips en adviezen.

De bedoeling is om tegen het eind van de overeenkomst vijf nummers geschreven te hebben, die vervolgens worden opgenomen bij Studio Cultura te Ede met Peter Witjes als producer. Stichting Jamesway wenst Jeroen Fluit & Band veel succes!

www.jeroenfluit.nl

Walinda

Walinda de Jong is 26 jaar, opgegroeid in Ermelo en woont sinds 6 jaar in Ede. Al van jongs af aan zingt ze en vanaf dat ze 8 jaar is treedt ze op, op schoolfeesten, familiefeesten en deed ze mee aan talentenjachten en meerdere jaren aan het Kinderen voor Kinderen songfestival. Maar hoe ouder ze werd, hoe minder zij ging geloven in zichzelf en haar eigen talenten. Tot ze in 2018 opeens weer mocht optreden op een businessevent van Simone Levie voor 700 ondernemers en vanuit daar kwamen er allerlei aanvragen voor optredens vanuit andere ondernemers. Hierdoor kreeg ze het gevoel, dat ze toch weer meer met zingen mag gaan doen, omdat er dus toch mensen zijn die hier blijkbaar op zitten te “wachten”. Walinda schreef ook altijd al veel om zichzelf te motiveren of haar gevoelens te uitten. Na het optreden op het businessevent kwamen er mensen in haar leven, die haar gingen helpen met haar eerste liedjes schrijven. Toen Walinda op het singersongwriterfestival Ede de leden van Stichting  Jamesway tegen kwam, leek dit haar ideale kans om nog meer tijd in haar zang/liedjesschrijfcarriere te gaan steken met hulp van Stichting Jamesway!

Walinda op Spotify!

We zijn weer een tijdje verder en inmiddels is Walinda te bewonderen via Spotify. We zijn als Stichting erg trots op het resultaat:

Opgenomen in Studio Cultura, Ede

Producer: Peter Witjes

Toetsen: Theo Fokkema

Drums: Harry Spies

Elektrische gitaar: Jonathan van Vliet

Akoestische gitaar: Henk Heikamp

Basgitaar: James Ruchtie

Pedal Steelgitaar: Theo Phielix

Backing Vocals: Walinda, Henk Heikamp

Catering / Floor Manager: Miranda Heikamp

Het project Walinda is hiermee tot een eind gekomen. Wel blijven we haar supporten met liedjes schrijven en opzetten van een theatershow.

We wensen Walinda veel succes met de voorgenomen plannen en haar verdere professionele carrière.

Namens het Bestuur van de Stichting Jamesway

James Ruchtie

Josh Alexander

Deze getalenteerde singer-songwriter uit Australië heeft door ondersteuning van Stichting Jamesway in de studio kunnen werken aan zijn ballad "Closing". De opnames vonden plaats in december 2018 / januari 2019 in Studio Cultura in Ede. Josh is op dit moment in onderhandeling met een distributie bedrijf in het land 'Down Under' over de release van dit nummer als single. Het nummer duurt maar liefst 4'44"...! Geen standaard lengte. Op de vraag waarom dit nummer zo lang is antwoord Josh steevast: "I'm really bad at writing short songs". Op dit moment verblijft Josh weer in Perth (Australië). We wensen Josh veel succes en hopen snel weer van hem te horen.

BREAKING NEWS: de track is gereleased op Spotify :-)

Harmonium

De track werd geproduceerd door Peter Witjes die ook de drums programmeerde. In het nummer is ook een vintage harmonium te horen. Meer informatie over de studio vind je hier: www.studiocultura.nl

Gina Melis - backingvocals, piano

Josh Alexander - guitars, vocals, harmonium

Peter Witjes - bassguitar, backingvocals, drumprogramming, production.

Met dank aan Robin Assen (Navarone) voor zijn tips over het programmeren van de 'shuffle' ;-)

Rose

Rose is 29 jaar en opgegroeid in het mooie Gelderland. Deze creatieve dame was al jong bezig om te ontdekken hoe ze zichzelf kon uiten. Bikini's knutselen van boodschappentassen, waar zelfs echte bestellingen van doorkwamen! Naast het maken en ontwerpen van unieke kleding was ze actief op het toneel en deed ze regelmatig kleine optredens op school, voor familie en vrienden.

Muziek (gitaar en zang) deed rond het 12e levensjaar zijn introductie in het leven van Rose, de onzekerheid heeft haar er van weerhouden om er echt op uit te trekken met haar eigen gemaakte nummers en om zich echt als zangeres te presenteren voor publiek.

Door de inmiddels gegroeide levenservaring was dit voor Rose hét moment om met de hulp van Stichting Jamesway toch de stap naar het publiek te zetten en iets moois neer te zetten! Succes Rose!

Reggie van Dinter

Hip-Hop is een muziekstijl die we binnen de stichting nog niet eerder tegen zijn gekomen, zo ging het derde project van start. Reggie is rapper en songwriter die graag een eerste EP uit zou brengen met hulp van de stichting. Inmiddels is hij gestart met zanglessen en hulp bij de songwriting welke de stichting voor hem financiert. Reggie weet wat hij wil en draagt graag zijn christelijke levensovertuiging uit door zijn muziek. Reggie van Dinter woont in Ede. In het dagelijks leven is hij jongerenwerker bij Youth for Christ en daarnaast volgt hij nog een studie. Sinds zijn 18e is hij bezig met rappen en songwriten en heeft in het verleden wel eens optredens gehad en hier en daar wat opgenomen. "Ik ben al een hele tijd bezig geweest om te kijken naar de mogelijkheid om meer te doen met mijn muzikale kwaliteiten door een allereerste ep uit te brengen en mij verder te ontwikkelen als rapper/songwriter. Mijn doel in het maken van muziek is, om een positief geluid naar buiten te brengen en mensen te inspireren en hoop te geven. Dit alles vanuit een christelijke identiteit!"

Door emigratie naar Manchester UK is het project met Reggie vroegtijdig gestopt.
Wij wensen hem veel succes met zijn muzikale ontwikkeling.

Thijs Roseboom

De enthousiaste Thijs voegde zich bij de groep, hiermee startte het tweede project. Thijs was als singer-songwriter op dat moment nog volop in de race bij the Voice of Holland.

Uiteindelijk is hij tot aan de blind auditions gekomen en heeft een start gemaakt als vast gezicht en leadzanger van de Jamesway Liveband.

Een optreden met de gehele groep heeft nog plaats gehad in Wageningen bij foodfestival “Eten op rolletjes “. Daarna is besloten om met alleen de rythemsectie door te gaan met Thijs als leadzanger/gitarist.

Er zijn toen 3 optredens geweest voor een groter publiek in deze nieuwe formatie. Één optreden in Cinemec te Ede, bij het Rabo Event (2015) met ca. 1000 gasten en in Nijmegen tijdens de 4 –daagse van Nijmegen (2015) op de Ramblas en op een groot studentenfeest van een aantal studentenverenigingen (2016) in Nijmegen met een opkomst van meer dan 800 personen. Met deze podiumervaring was het tijd voor de volgende stap.

Thijs gaf aan de sprong naar het grote publiek aan te kunnen en heeft zich toen opgegeven voor Idols, waardoor de Stichting in juli 2016 besloot dat dit het einde van het 2e project was. Thijs is uiteindelijk in de live-uitzendingen geweest en is geëindigd als 5e finalist.

Zijn traject bij de Stichting Jamesway eindigde maar in zijn muzikale carrière heeft Thijs de eerste stappen gezet.

"Met Thijs was het altijd lachen geblazen, vol enthousiasme en hij gaf altijd 200%. Voor zingen en gitaar had hij talent maar ervaring in grote optredens en het samenspelen met anderen miste hij. Daarin hebben we hem als Stichting Jamesway goed kunnen helpen."

R. Oud bandlid van de Jamesway Liveband.

Jamesway 'The Collective' Liveband

Het 1e project van de stichting Jamesway startte medio 2015. Een groepje enthousiaste musici (waaronder de oprichters van deze stichting) vormde een band. Gedurende het project zijn er vele audities geweest omdat er animo was voor een groep met veel blazers. Op een zeker moment bestond de groep uit meer dan 15 personen, met een complete blazerssectie, rhytmsectie, zangers en zangeressen. Omdat de groep te groot werd voor de repetitieruimte bij Cultura werd er verhuisd naar Studio-13 op het industrieterrein in Ede. Vanaf toen is dit de vaste uitvalsbasis geworden omdat het maken van opnames hier ook mogelijk is.

Sommige leden van deze grote groep zijn toen gebleven, anderen zijn doorgegaan met muziekmaken bij andere collectieven of bands. De Jamesway liveband heeft meerdere optredens gehad op de lokale podia en festivals.